Przykładowe ćwiczenia

I. Ćwiczenia i Pomoce  do  stymulacji i korekcji  układu przedsionkowego i dotykowego oraz    koordynacji międzypółkulowej (tasiemka w kolorze niebieskim).

Miotełka i  łopatka do masażu

Łopatka i miotełka są wykonane z silikonu z wygodnymi  rączkami. Rodzaj materiału,  z którego są  zrobione jest bardzo dobrze tolerowany przez dzieci. 

Cel ćwiczeń

Stymulacja czucia głębokiego i zmniejszenie stopnia nadwrażliwości dotykowej,  regulacja stopnia pobudzenia układu nerwowego. Masaż  miotełką i łopatką  stosujemy  przypadku nadwrażliwości dotykowej, a także przy zaburzeniach czucia głębokiego.

Zasada podstawowa: lekkie oklepywanie  działa uspokajająco  a silne   pobudzająco.

Masaż miotełką poprzez   omiatanie:

  • wierzch dłoni, następnie przedramiona od palców w kierunku łokci  (w supinacji tj. wierzch dłoni)
  • wnętrze dłoni, następnie  przedramiona od palców w kierunku łokci  (w  pronacji, tj. wnętrze dłoni)
  • każdy palec dłoni rozpoczynając od opuszków, nadgarstki i stawy łokciowe, grzbiet stopy od palców w kierunku  stawu skokowego

II. Ćwiczenia i Pomoce do  stymulacji i korekcji  układu wzrokowego: ruchomości gałek ocznych,  uwagi wzrokowej oraz  koordynacji oko-ruchowej (tasiemka w  kolorze zielonym).

Piłka wisząca typu Marsdena 

Piłeczka zawieszona na lince i  wprawiona w ruch tworzy rodzaj wahadła. Długość linki oraz siła  z jaką się porusza,  decyduje o rodzaju ruchu,  zasięgu i szybkości poruszania piłeczki. 

Cel ćwiczeń:

Stymulacja  i upłynnianie ruchów  gałek ocznych, separacja  ruchów  głowy od ruchów   oczu,  poszerzanie pola widzenia obwodowego, umiejętności  oceny odległości, stymulacja reakcji równoważnych, koordynacji  oko-ruchowej  i  międzypółkulowej  oraz   harmonizowanie funkcjonowania  układu nerwowego.

Wprawianie piłeczki w ruch:  dziecko  stojąc na poduszce powietrznej w odległości wyciągniętej ręki  wprowadza piłkę w  ruch wahadłowy. Następnie  popycha ją  do przodu naprzemiennie prawą i lewą ręką  oraz pod kątem  prawą  ręką w lewo i  lewą ręką w prawo:

  • wewnętrzną częścią   dłoni
  • piąstkami
  • opuszkami palców

 następnie przerzuca piłkę  z prawej do lewej ręki.

Ćwiczenia  z piłką wisząca typu Marsdena  i drążkiem sterującym (pokazane na zdjęciach)

Cel ćwiczeń

Stymulacja reakcji równoważnych,  śledzenie obiektu w ruchu (tzw. widzenia dynamicznego), usprawnianie ogólnej koordynacji ruchowej i  koordynacji oko-ruchowej, oceny odległości, przenoszenia bodźców kinestetyczno-dotykowych na  wzrokowe, usprawnianie planowania motorycznego (przyjmowania właściwej pozycji ciała do wykonania określonej  czynności ruchowej),  usprawnianie  znajomości  schematu ciała, orientacji kierunkowej (lewo-prawo) i przestrzennej (nad, pod, przed itp.) oraz  kształtowanie właściwej postawy ciała, sekwencyjności, oburęczności i płynności ruchów.

Należy wprowadzać  je stopniowo. Są  znacznie trudniejsze, ponieważ  wymagają stosunkowo dobrej ogólnej koordynacji ruchowej,  podstaw planowania motorycznego i oczywiście znajomości kolorów. Powinna je poprzedzić   systematyczna stymulacja  ruchów gałek ocznych  przez ok.  trzy/cztery  miesiące lub dłużej (szczególnie w pozycji leżącej  i stojącej) przy użyciu samej wiszącej  piłeczki - ćwiczenia opisane w instrukcji.

V. Ćwiczenia i Pomoce do stymulacji rozwoju poznawczego. Tabliczka magnetyczna z  zestawem   plansz  i szablonów magnetycznych.

Jest to prostokątna, lekka tabliczka magnetyczna formatu A4, do nakładania plansz magnetycznych  formatu A4 i A5, szablonów magnetycznych oraz  folii sucho ścieralnej do kopiowania i odwzorowywania.

Plansza nr 5  z rysunkami do ćwiczeń orientacji kierunkowej i przestrzennej (na, pod, za…) 

Cel ćwiczeń:

Kształtowanie orientacji kierunkowej i przestrzennej, utrwalanie znajomości  schematu ciała.

Ćwiczenia z planszą nr. 5 powinny poprzedzić zabawy z układaniem przedmiotu w przestrzeni. Należy nadmuchać  piłkę  plażową (z zestawu)  i przygotować kartonowe pudełko, np. po butach. 

Dziecko ma postępować zgodnie z  poleceniem (powinno  patrzeć na planszę)

  • Połóż piłkę na pudełku, pod pudełkiem,  z lewej strony, z prawej strony, z tyłu, z przodu  pudełka

Plansza nr 7 - Siatka

Plansza formatu A5,  do ćwiczeń orientacji kierunkowej i pamięci wzrokowej.

Cel ćwiczeń:

Orientacja na płaszczyźnie, poprawa sprawności wzrokowo-ruchowej  i  uwagi wzrokowej

Ćwiczenia   z  planszą Siatka: należy przygotować zestaw małych kółek z filcu i laser

  • Układanie na siatce kółek  na wskazany punkt :   A/5 , B/6, F/1, itd.
  • Kierowanie światła lasera na wskazany punkt: B/6, C/ 5, 6/A, 3/D

VI. Profilaktyka wad wzroku i wad postawy - Kapelusik Sensomotoryczny

Jak spowodować, żeby  dziecko podczas rysowania, pisania, czytania, odrabiania lekcji w domu lub  w czasie  indywidualnych zajęć ze specjalistą (logopedą, czy terapeutą pedagogicznym)  nie pochylało zbyt nisko głowy, tj. żeby nie wodziło nosem po książce, czy zeszycie oraz nie przechylało się na jedną  stronę?  Jak  wstępnie ocenić, czy  dziecko  nie ma problemów z  widzeniem z bliska?

Proponujemy prosty i jednocześnie  atrakcyjny dla dzieci sposób profilaktyki wad wzroku i wad postawy, tj. Kapelusik  Sensomotoryczny.

Uwaga: na stronie  www.  zostały  przedstawione  tylko  przykładowe, pojedyncze  ćwiczenia.  Pełen zestaw i  szczegółowe opisy poszczególnych kategorii  ćwiczeń znajdziecie Państwo w programie, przygotowanym i opracowanym w formie podręcznika (format A4). Przy każdym ćwiczeniu podany jest jego zasadniczy cel, obszar i sposób stymulacji wraz z dodatkowymi uwagami.